Pathagonie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van paulaenwiminzuidamerika - WaarBenJij.nu Pathagonie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van paulaenwiminzuidamerika - WaarBenJij.nu

Pathagonie

16 Oktober 2013 | Argentinië, El Calafate

Dag lieve vriendjes,
Donderdag 10 oktober,( ik stop maar even met hoofdstukken noemen, ben de tel helemaal kwijt...)
We zitten nog even in buenos aires,
We bezoeken de botanische tuin, heerlijk rustgevend, voor het mooie hadden we nog iets later hier moeten komen want nog lang niet alles staat in bloei
Om 15.15 zijn we op plaza de mayo voor de wekelijkse demonstratie: dwaze moeders op het plein
Gedurende de dictatuur van de junta, van 76-83 zijn er 30.000 mensen verdwenen, was je tegen de junta dan werd je opgepakt en vermoord, hele families.De dwaze moeders gingen op een gegeven moment opheldering vragen over hun vermiste kinderen
Zo is er spontaan( nu 30 jr.) wekelijks een demonstratie ontstaan
De vrouwen( rond de 80) werden met een busje naar het plein gebracht, ze liepen vooraan en daarachter allemaal kinderen met vlaggen
Ik kreeg het er zo vreselijk koud van, het heeft op ons allebei veel indruk gemaakt!
Vrijdag 11 oktober
We gaan Buenos verlaten, wat een bijzondere stad, wat groot, we hebben veel gezien en een goeie indruk gekregen, het was gaaf!
Er is wat mis gegaan met onze reservering voor de volgende plek, zo werden we gedwongen om bij bed en breakfast te boeken, alle hotels in puerto madryn( onze volgende bestemming) zitten vol
We doen er maar 18 u over met de bus, appeltje eitje
Zaterdag 12 oktober
We zijn rond 10.45 in Puerto madryn
De eigenaar: Danny, staat ons op te wachten een bijzondere aardige man
We worden eerst afgezet bij een reisbureau, we willen vragen wat de kosten zijn voor binnenlandse vlucht
Danny stelt voor ons wat rond te laten kijken en excursie voor morgen te boeken, hij pikt ons om 14.00u weer op, top!
Vliegen is geen optie, je betaald daar het 3 dubbele voor
We gaan excursie voor zondag boeken voor de zee olifanten en naar de whales( walvissen) we kijken er naar uit
Danny staat op de afgesproken tijd klaar, we rijden naar zijn onderkomen, hij vraagt waarom we voor zijn cabins hebben gekozen? Het is nl in de middle of nowhere! 15 km buiten het stadje, geen winkel niks.........
We komen aan en er is niks van gelogen! We zitten op een soort chacra/ mantra terrein ergens ver achter de lavendelstruiken, de Cabin is geweldig, heel sfeervol ingericht, houtkacheltje, echt top!
In hun woonhuis hoor je muziek op de achtergrond wat goed past bij een yogales, wat een rust straalt deze omgeving uit, ik maak er zottigheid over want ik moet er wel om lachen, maar deze mensen( vrouw Patricia) zijn zo bijzonder en geweldig!!! Ze brengen ons naar de supermarkt, regelen dat we optijd bij een bus zijn, verzorgen een ontbijt waarvan alles zelf is gemaakt( brood, cake, marmalade)
We eten de eerste avond een stokbroodje bij de houtkachel
Zondag 13 oktober
We worden door Danny naar de bus gebracht voor de excursie
De tourguide verteld ons het een en ander over de whales, ze zijn er van aug- dec, werpen hun jong en in dec gaan ze naar Antarctica
Over de zeeolifanten verteld hij dat het mannetje meerdere vrouwtjes heeft en meerdere keren bevrucht( ik vraag daarop aan Wim: hoe wil jij eigenlijk in je volgende leven terugkomen?)
De jonkies worden soms op het land opgegeten door de orka's
Na een lange busrit( wat heet lang?) komen we bij een stuk strand, daar liggen ze! Wat bijzonder, het mannetje zie je inderdaad bij zijn harem liggen, voor de mooie foto's is het net iets te ver weg, maar het is waanzinnig om te zien!
Ze lijken op zeehonden maar zijn een stuk groter en het mannetje heeft een klein olifantensnuitje, zo schattig
Vervolgens gaan we naar de pinguïns, ach jongens wat zijn die toch geweldig! Ze genieten heerlijk van het zonnetje, we komen er dicht bij
Dan het slotspektakel, met de boot naar de whales, dit is zo waanzinnig geweldig!!! Ik ren me rot over dat dek met de camera, het is echt heel erg moeilijk om ze vast te leggen, zo zijn ze een stukje boven en klappen met hun staart/ vin? En zo duiken ze weer weg
Soms een oorverdovend lawaai en wat zijn ze groot!!!!!! De kapitein neemt echt de tijd en vaart steeds weer naar een plek om ze zo goed mogelijk te laten zien
Wat hebben we een dag gehad! Een met een goude randje!we moeten het even verwerken
Dat kan ook goed op ons mantra terrein
Savonds worden we door een vriend van Danny naar het stadje gebracht en eten daar aan de boulevard, het is er erg gezellig en druk
Wij eten om 21.00u, dat is vroeg, de meeste komen pas om 22.00u binnen
Maandag 14 oktober:
We krijgen weer een heerlijk ontbijt, daarna pakken, nog wat fotootjes en na dikke omhelzingen verlaten we, totaal zen, Patricia en Danny, wat was het geweldig!
We nemen de bus om 13.45 naar Rio Gallegos en zijn daar om 07.00u de volgende ochtend, prima rit!
Dinsdag 15 oktober:
We gaan gelijk doorboeken naar El Calafate( de rit kon niet in 1 keer) dit is maar 3 uur, we zijn er rond 13.00, en het is er echt wel een heel stuk frisser
We gaan naar het hostel, vlak bij het centrum dus super!
Na de lunch, op een terras in de zon( je moet denken aan wintersport) gaan we voor 3 dagen achter elkaar excursies boeken
We gaan naar Perito Moreno gletsjer, een dag naar 3 andere gletsjers en vrijdag naar Torres del paine
Wat een informatie kregen we, het gaat helemaal gaaf worden
Savonds overdenken we het nog eens allemaal in een kamer met de kachel aan, dit is wel echt nodig!
Woensdag 16 oktober
Om 08.15 staat er een klein busje voor, door naar een grote bus, die zit helemaal vol we gaan op pad
Weer stuk bussen, en dan staan we bij de Perito Moreno!!!!!!!!!!!wauuuuuuuuwwwwwww we kunnen het bijna niet geloven, dit lijkt een sprookje! Wat is dit niet normaal gaaf!!!! We gaan er eerst naar toe met een boot om zo dichtbij mogelijk te komen, je hoort soms de verschuivingen, 1 keer valt er een groot brok af in het water, wat een lawaai, wat een golven!!!!!
Daarna rijden we naar boven en kunnen we zelf eindeloos veel trappen af om zo steeds dichter bij de gletsjer te komen
Wat een spektakel! We staan ergens te kijken en wachten en wachten, ik heb dus mijn camera in de filmstand en wat ik hoopte gebeurde!!!!!tijdens het filmen breekt er een waanzinnig groot stuk af en dendert in het water, ik ga jullie verklappen dat we dit NOOIT meer mee maken, wat een uniek moment
We lopen, kijken en luisteren en genieten van elk moment!
We krijgen het letterlijk koud van
Rond 14.15u gaan we het gebied weer verlaten en zijn rond 15.30u meer dan voldaan weer " thuis"
Ik weet niet of we nog meer aan kunnen..........ik blijf het zeggen wat ongelofelijk dat we dit mogen mee maken!!!

Lieve schatten ik ga proberen er wat foto's bij te plaatsen, het valt niet mee te moeten kiezen uit velen
We zitten nu denk ik wel op de 1300!

Dank dank dank voor jullie mee reizen
Blijven doen, en natuurlijk reageren!
We zijn hier morgen dus alweer 6 weken, over de helft, het gaat nu snel.......

Tot volgende week
En voor degene die herfstvakantie hebben: Geniet!

Dikke zoenen van
Wim en pau

• 17 Oktober 2013 - 03:23

Yvon:

Hoi Pau en Wim

Wat fantastisch die foto,s Ik beleef het weer een keer, ik heb het jullie vaak gezegd, dit gevoel maak je maar 1 x in je leven mee, er zijn heel veel mooie plaatsen op de wereld
    Maar dit............. Het is niet na te vertellen of op foto te zetten. Als je daar staat ben je kleiner dan klein. Lievers geniet nog even verder dat doen wij ook.
    We blijven elkaar volgen op onze reis, vandaag knuffelen wij met kaola's hihihi

• 17 Oktober 2013 - 12:40

Gem En Jeroen:

Jongens, voor mij wordt het steeds bekender wat jullie zien en beleven. Jeroen herkende het eerste deel van jullie reis natuurlijk wel. Wat is dat overweldigend he, de walvissen, de gletsjers. Je voelt je helemaal klein worden bij zoveel schoons en indrukwekkends. Ik beleef het ahw ook weer door jullie verhalen. Heerlijk.
    Geniet lekker door.
    liefs Gem en Jeroen

• 17 Oktober 2013 - 14:14

Danny,Bianca Sam En Nikki:

Wat een mooie verhalen!!een belevenis die niemand jullie afpakt!!
    En wat een prachtige fotos!!
    Geniet nog heerlijk van jullie reis en van elkaar!!
    Bedankt voor de lieve mail voor Sam!Sam was heel blij!!

Veel liefs van ons viertjes xxxx

• 18 Oktober 2013 - 13:12

Carla:

Mensen lief, wat een prachtige ervaringen! Die foto's, het lijken wel ansichtkaarten! Ik zit hier even in mijn eentje te lunchen en hoewel ik dus niemand heb om tegen te lullen, wordt ik er echt helemaal stil van! Tijdens het lezen van het verhaal kon ik niet wachten de foto's te bekijken. Oh Pau, hoe lang gaan jullie nodig hebben om al deze foto's in een boek te plaatsen? Geheel onbelangrijk, maar...... Als die klaar is, wil ik hem graag zien!

• 18 Oktober 2013 - 21:36

Lisette:

HOI LIEVE PAU EN WIM,

SPRAKELOOS BEN IK, WAT EEN BELEVENISSEN WAT EEN BIJZONDERE DINGEN ZIEN JULLIE.
    IK KAN ALLEEN ZEGGEN BLIJF BESEFFEN WAT VOOR BIJZONDERS JULLIE ALLEMAAL ZIEN EN MEEMAKEN EN HOU ONS DAARVAN OP DE HOOGTE.
    LIEFS UIT LEIDEN XX

• 19 Oktober 2013 - 09:02

Jolanda Seijsener:

Hallo Wim en Paula,
    Wat gaaf al die verslagen lees het allemaal en zit mee te genieten. Wat gaaf allemaal.
    Hier mis je niks hoor Wim, geniet nog maar lekker daar en ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Jolanda.

• 19 Oktober 2013 - 10:49

Hans /conny:

Hallo paula en wim.ongelooflijk wat een reis en wat een verschillen van land en omgeving en dan te bedenken dat dit nog maar een klein deel van de wereld is.en dan zien jullie met eigen ogen hoe mooi alles is.geniet van jullie reis en we wachten op het volgende verslag.groetjes van conny en hans

• 21 Oktober 2013 - 16:58

El En Hans:

geweldig en wat weer een practige foto's, ik zou zeggen maak er een mooi stripboek van met al die leuke verslagen.
    liefs El en Hans

• 22 Oktober 2013 - 00:30

Jor En Row:

Gewoon weer een geweldig verslag!
    Elke keer kijken we weer uit naar jullie nieuwe verhalen en ze worden gewoon elke keer weer mooier! En die foto's..... Pffff alsof we het zelf meemaken! Wat ziet het er mooi uit!
    En we zijn ook echt blij dat je even in het Nederlands erachter hebt gezet wat whales zijn......... Hahaha daar hadden we zelf nooit opgekomen!!!!

We zitten nu even terug te kijken in de verslagen en foto's maar er is gewoon geen plek die het mooist is... Het ziet er allemaal TE mooi uit!

Nou geniet nog maar van de laatste helft! En stiekem kijken we toch wel heel erg uit naar jullie terugkomst!!

Hele dikke kus van ons en poot van spook!!!!!

• 22 Oktober 2013 - 14:52

Marlot:

Ja, hier jullie dochter vanuit Zuid-Frankrijk. We spreken elkaar natuurlijk af en toe over de chat, maar zo reageren op de site is ook wel leuk. De foto's zeggen meer dan 1000 woorden (dus in het vervolg mogen de verslagen wel wat korter hihihi)
    Nee grapje. Wat ontzettend gaaf dat jullie die walvissen hebben gezien, dat lijkt me namelijk zoooooooooo eng omdat die beesten zo immens groot zijn. Dan zit ik liever in een mantra-hutje op de hei.
    Die gletsjers zien er ook echt waaaaanzinnig uit. En super gaaf dat jullie het op film hebben kunnen vastleggen, kan niet wachten om het te zien! Maar gelukkig zijn jullie ongeveer over een maandje weer thuis. XXXXXX

• 22 Oktober 2013 - 23:10

Sandra:

Hoi lieverds wat n gave vakantie hebben jullie toch! En Pau jij kan wel schrijfster worden wat n leuke verslagen en mooie foto's.en jullie zijn pas net over de helft! Zal ik alvast paar dagen vrij nemen om al jullie foto's te bekijken?nou ga weer uitkijken naar volgende verslag, heel veel dikke kussen uit Voorschoten xxx

• 23 Oktober 2013 - 23:09

Moos:

Hallo dan.......beetje late reactie maar jeetje wat een onwijs gave foto's !!!!
    En wat een verhaal weer, waar haal je het vandaan ?? hi hi hi
    Veel plezier nog en de groeten aan je zeeolifantje !!