weer terug in chili - Reisverslag uit Teja Sur, Chili van paulaenwiminzuidamerika - WaarBenJij.nu weer terug in chili - Reisverslag uit Teja Sur, Chili van paulaenwiminzuidamerika - WaarBenJij.nu

weer terug in chili

Blijf op de hoogte en volg

01 November 2013 | Chili, Teja Sur

Dag lieve lieve allemaal
Wat hebben jullie toch lang moeten wachten op dit verslag..... We zaten in een afgelegen gebied waar wifi heel traag was, ik had mijn verslag gemaakt, anderhalf uur werk, wilde hem verzenden wat niet gelukt is!!!! Dus nu opnieuw, weet niet of het nog zo leuk gaat worden? Ik doe mijn best
Donderdag 24 oktober
We moeten ons prachtige appartementen complex gaan verlaten in Esquel, we nemen de bus voor 5 uurtjes en rond 14.30 u zitten we in Bariloche, 15 min van het centrum vandaan, het is een plaatsje waarvan medereizigers hadden gezegd: dit moet je doen, dus wat doen wij....
We worden hartelijk welkom geheten door een superaardige eigenaar en het hostel is geweldig, het voelt gelijk thuis, erg sfeervol en we krijgen een schattige zolderkamer, het voelt als mijn kamertijd
We hebben zin in een shotje zon na toch wel het redelijk frisse prachtige El calafate, 1 uurtje in de tuinstoel, zo kunnen we er weer tegen
Doordat het centrum erg ver weg ligt en de keuken van alle gemakken voorzien, zegt Wim, blijven we lekker " thuis" eten
Bij de supermarkt halen we lekker broccoli! Mjammie dat voelt weer vertrouwd
Er zijn leuke jongeren in het hostel, zo raken we aan de praat met een Frans stel die voor 1 dag een auto gehuurd hebben en een mooie route hebben gedaan, wij worden enthousiast en besluiten om dit zaterdag te gaan doen
We hebben het gezellig
Vrijdag 25 oktober
We gaan vandaag de regiobus uitproberen, we moeten ook een soort Ov. Kaart gebruiken en tegen de chauffeur zeggen bij welke km stand we er uit willen, gelukkig hebben we een mooi plattegrondje met uiteraard de km standen
We gaan naar Cerro Campanario, ze zeggen dat je hier de mooiste uitkijk over de stad hebt
Daar aangekomen zien we open stoeltjesliften...... Oh god daar gaan we weer: doen of laten?
Kom op Pau je hebt voor hetere vuren gestaan
En ja hoor zo zijn we probleemloos boven aangekomen, ik kan je niet verklappen hoe mooi dit is, uitkijk over de stad met zijn prachtige meren, wat een feestje om hier te staan
We drinken koffie, lopen rond en fotograferen natuurlijk
Vervolgens naar een wandelgebied aan de andere kant van het meer, ( we zijn inmiddels weer beneden) dat wandelen laten we dus maar achterwegen als we zien wat we moeten klimmen, tja hier moet je van houden hè... ( had ik al eerder gemeld)
We kijken bij de bootjes en nemen de bus baar het centrum, daar scoren we een heerlijk broodje en ploffen neer op een grasveld temidden van de studenten(het is een studentenstad)erg gezellig!
Dan nog wat winkeltjes bekijken en gaan daarna naar " huis"
Savonds worden we nog mee uit gevraagd door jongeren, we doen het niet, maar wat onwijs lief dat ze het vragen
Zaterdag 26 oktober
We halen de auto op voor een ritje van 250 km, we krijgen een Suzuki mee, niks mis mee
We rijden door de bergen, prachtig, hoog! en het eerste dorpje wat we aan doen is Angostura, heel vriendelijk, een wintersportdorpje, leuke terrasjes( niet onbelangrijk)vervolgens rijden we een klein stukje door naar het haventje waar we ook weer even wat rondlopen
We gaan een klein stukje een park in:Arrayanes, het staat oa bekend om zijn bijzondere bomen( laat ik daar nou persoonlijk niet zo veel mee hebben) we lopen en na 200 trapjes ben ik er toch wel weer klaar mee, ik ben de spelbreker, we gaan terug en ploffen lekker bij een soort baai neer voor een broodje en een drinkje, hier voel ik me wat beter zal ik maar zeggen( denk nou niet dat ik lui ben deze vakantie want ik heb ook heus heel veel gelopen!)
We gaan de weg weer vervolgen, we moeten tenslotte voorkomen dat we in het donker terug moeten, Wim doet het prima! Het is heel inspannend rijden, we komen op een gegeven moment op grindpaden terecht, je moet echt goed opletten want het slippen gaat gemakkelijk, ik ben trots op Wim!
We komen op een afgelegen plek waar we weer even een bakkie doen, wie begint daar in godsnaam een café???
We vervolgend de hobbelweg en na 50 km zijn we weer op de geasfalteerde weg, dat is wat meer ontspannen, wat een mooie tocht, wat een uikijkpunten
We zijn blij dat we de tocht zonder problemen hebben gereden, je zal toch bovenin pech krijgen??de dag was werkelijk weer top
Zondag 27 oktober
We slapen gewoon lekker uit, denk nou niet aan 11.00u, het was 08.30u, voor ons deze vakantie uitslapen
Mak aan opstarten en dan met de stadsbus naar Cerro catedral, dat is een berg die zo heet, midden in een wintersportgebied, het is gaat om te zien, overal ski liften, gezellige ski hutten, winkeltjes, een echt dorp
Maar.......... Uitgestorven, alles is nu dicht, we kunnen ook niet met de cabine naar boven, hè jammer nou!
Ik kan me voorstellen dat het helemaal geweldig is om hier je wintersport rond te brengen
Daarna moeten we snel naar beneden naar de ranch, de ranch???? Ja jongens we gaan paardrijden! Ik moet al zo vreselijk lachen bij het idee, Wim gaat dit voor de eerste keer doen, hij is eigenlijk doodsbang voor paarden, hij dacht ook: Pau in de stoeltjeslift dan ik op het paard accccccchhh wat lief toch
Ik was de enige van de groep van 8 die ervaring heeft, nou geloof me als ik zeg dat ik bijna in mijn broek heb gedaan van het lachen! De beestjes volgen de weg wel maar soms zijn ze eigenwijs en nemen stiekum een ander weggetje, en soms gaan ze draven, als je dit nooit hebt gedaan is dit toch wel heel spannend
Ik hoorde om de beurt geluiden van: oh help, oh nee waar gaat hij heen dan? en ga zo maar door
Ik mocht op een open veldje in galop, nou ik kan je verklappen dat ik toch wat gespannen was, zo erg dat ik dagen erna het paard nog tussen mijn benen heb voelen zitten hihihihi, wat een film
Ik ben echt heel trots op Wim, hij bleef mooi zitten en we gingen echt heel hoog via een bospad, uiteindelijk weer prachtige uitzichten eerlijk is eerlijk
Na deze geweldige activiteit hebben we even uitgerust bij een strandje, temp was heerlijk
Wat een dag, weer geweldig!
Maandag 28 oktober
We gaan pathagonie verlaten, wat hebben we het gaaf gehad, ruim 2 weken in een prachtige witte wereld maar ook de bergen en de groene gebieden niet te vergeten, we hebben van alles waanzinnig genoten
We nemen de bus om 09.00 en na anderhalf uur zijn we bij de grens, Argentinië uit gaat snel, bij Chileense grens moet alle bagage op tafels bij de bus gelegd en alle handbagage op tafels bij de paspoortcontrole, als dat allemaal ligt komt er een douanehond, deze loopt langs alle bagage,,en wat hij niet vertrouwd...... en ja hoor, bij allebei de tafels worden mijn spullen eruit gehaald, daar sta je dan, zo voor het hele publiek je hele hebben en houwen eruit te halen.... Is dit leuk? Nee!!!! Is dit goed voor mijn verslag: ja! Het heeft toch wel weer iets grappigs, achteraf natuurlijk, en de hond mag zijn schoolgeld terughalen, bij mij viel gelukkig niks te halen pfffffft
Rond 14.00 zijn we in puerto mont, leuk stadje waar we de boel lopend gaan verkennen, we blijven 1 nacht, morgen de gehuurde auto voor 10 dagen ophalen, we gaan stukje lakedistrict doen, we hebben veel zin
Dinsdag 29 oktober
Met onze koffer en rugzak lopen we naar het autoverhuurbedrijf, het is dichtbij
De papieren zijn snel ingevuld en zo rijden we rond half 11 weg in een gloednieuwe chevrolet uit 2013
We gaan eerst naar de wijk: Angelmo, deze staat bekend om zijn grote truien en vestenmarkt, allemaal handgemaakt, nou wat is dit helemaal geweldig, we scoren hier goed, de vraag is alleen hoe het straks allemaal in Nederland weer komt..... Het is echt geweldig om te zien wat ze allemaal hebben gemaakt, verder ook veel houtwerk, we brengen er zeker 2 uurtjes door
We rijden daarna door naar Puerto Varas, de weg er naar toe is aardig, we gaan straks verder langs de meren, binnendoor zogezegd
We lunchen in puerto varas en dan een mooie route, uiteindelijk slapen we in Frutillar in een gaaf appartementje wat bij een hotel hoort, een schattig pittoresk dorpje
Woensdag 30 oktober
We rijden naar de watervallen via een, wederom hobbelig grindpad, aan het eind nog een stuk lopen wat serieus weer een uitdaging is, via rotjes, wiebelbruggetjes allemaal wel heel gaaf
Het resultaat mag er best zijn
We stoppen hier en daar nog voor prachtige uitzichten en rijden uiteindelijk door naar een nikszeggend dorpje: Ensenada, je hebt er alleen 1 doorgaande weg waar wat restaurantjes aan liggen en wat " koude" hotelletjes" zo ook die van ons, kil en ongezellig
De vrouw die ons dingen uitlegt neemt even de taken waar, ze kan de volgende ochtend niet ontbijt dekken, dan doet ze dat toch savonds alvast, je geloofd het niet , alles wordt klaargezet, ook de kaas onafgedekt, broodjes onafgedekt??? Het moet niet gekker worden......
Wij gaan ons verder maar snel buiten vermaken, het is al laat maar we besluiten toch naar de vulkaan Osorno te rijden, oooohhhhh wat hoooooooog, Wim ik geloof dat ik terug wil...... Wim: ik kan hier niet zomaar keren Pau..... zien jullie het voor je hoe deze auto gesprekjes gaan!
Toch halen we de top, het is wel gaaf maar ook een beetje jammer want hij ligt deels in de wolken, gelukkig hebben we hem op afstand eerder wat beter
Toch wel gaaf dat we zo ver gereden hebben
Ook hier hebben we geen wifi, jeetje wat zijn we al die tijd verwend geweest!!!
Wij boeken ook al onze onderkomens met padje, en houden zo met menig een kontakt
Donderdag 31 oktober
We gaan lekker vroeg op pad, we denken nog met een boot te willen gaan varen maar het weer is slecht, regen en 11 graden( lijkt dit op Nederland nu?)zo is het niet leuk het merengebied, de uitzichten zijn niet voor wat ze moeten zijn
We gaan wel naar Todos los Santos, een klein gebiedje waar je een waterval kan zien die tussen afgekoelde lava rotsen lopen, dit is toch bijzonder? We genieten ook hier weer van
Door de stortregen met af en toe een stop, moeten we zoeken naar een hotel, gelukkig komen we net voor het donker binnen, we zaten hem wel een beetje te knijpen
Maar.............. wat ligt dit gaaf!!!!! Een uitzicht!!!! Maar dat je toch hier een hotel gaat starten?? Het is, zegt de eigenaar, half uur van een skigebied vandaan??( zeker Chileense halve uurtjes)
Maargoed, we zitten vreselijk mooi, mag ook wel voor prijs, ver boven het budget wat we tot nu toe uitgaven voor onderkomen
Vrijdag 1 november
We besluiten om naar valdivia te gaan, het is daar warmer, we hebben het de afgelopen dagen niet warm gehad en hebben daar toch weer zin in( nu het nog even kan)
We zijn er goed aangekomen en......... 18 gr met zon! Deze temperaturen hebben we echt al lang niet gehad, en het wordt nog alleen maar beter
Het is druk dit leuke plaatsje, hotelletjes moeilijk tot niet te krijgen, Oja we hebben er 1 gevonden, over deze prijs ga ik helemaal niks zeggen maar het is een sprookje!!!!!

Liefjes ik moet stoppen, wat ik eigenlijk bijna niet kan
We hopen uiteraard dat iedereen het goed maakt en weer de schrik van de storm( dit hoorden we) te boven is
Ik kom nu, als alles goed is, vrijdag 8 of zaterdag 9 nov weer bij jullie terug

Blijven reageren hoor!!! We genieten daarvan!

Dikke zoen van Wim en paula

  • 02 November 2013 - 07:47

    Yvon:

    Pau en Wim , wat een verhaal weer, hoe krijg jullie het voor elkaar,
    Mij lukt het niet, verder dan me dagelijkse trusten naar jouw Pau kom ik niet. Probeer soms een groepsmailtje
    Wat een prachtig verhaal bij de douane ,dus pau smokkelde drugs wel heel toevallig dat beide tassen eruit gehaald worden. Nou voor de andere reizigers wel leuk om ffff te zien wat jij zoal in je koffer meesleept. Hebben ze het wel weer netjes voor je opgevouwen.
    Wij gaan nog steeds richting great barrier reef nog ongeveer 650 km
    Pau en Wim geniet nog heerlijk verder.

  • 02 November 2013 - 08:12

    Liesbeth:

    Ha zus en zwager! Ja, nu heb ik eindelijk eens de eer om (bijna) als 1e te reageren, natuurlijk wel na Yvon want die is altijd al snelle Jelle hihihi! Wat heb je toch weer smakelijk verteld wat jullie allemaal meemaken, ik kom niet meer bij van het lachen soms. Ik zit heerlijk bij te komen van alles, heb afgelopen nacht 11 uur geslapen, dat mag wel in de boeken! Geniet maar lekker verder, ik verheug me al weer op je volgende verslag. Knuffel voor beiden!

  • 02 November 2013 - 11:26

    Marlottio:

    Yoooooo paps en mams! Wat ben ik trots op jullie zeg. Ik deed het bijna weer in mijn broek bij het stukje over paardrijden. hahahahahahaha. Als jullie terugzijn dan toch maar gaan denken over een verzorgpony? hihi.
    En mam ik vind het echt knap dat je al die dingen doet zoals in de hoogte met van die liftjes, en met de auto zo hoog rijden. Al denk ik wel dat je in het verslag omschrijft dat je overtuigend zegt; ja, leuk dat doen we! En dat het in werkelijkheid iets minder rooskleurige discussies zijn ;-)
    De foto's zijn weer voortreffelijk! En wat willen jullie eten als jullie thuiskomen? Het komt al dichterbij en ik vrees dat ik alle fast-food-verpakkingen moet gaan weggooien. En ik kan al een tijdje de schuur niet meer in omdat die afgeladen is met lege flessen, maar ach. Zo moeder, zo dochter. Je moet wel weten dat ik voor drie moet drinken he. En ja, dat is nog best een sport!
    Geniet nog van de laatste weekjes, net zoals de afgelopen tijd.

    Dikke kussen van jullie dochter xxxxx

  • 02 November 2013 - 13:16

    Conny Hans:

    Hoi paula en wim wat een mooi verslag het was weer spanning en sensatie helemaal top ook het paard rijden van wim zeker als je dat nog nooit gedaan hebt en pau ze zagen in jouw zeker een drugs koerier ha ha gelukkig weer goed gekomen genieten jullie nog maar lieve groetjes hans en conny

  • 02 November 2013 - 20:56

    Lisette:

    Hoi lieve Pau en Wim,

    Willen jullie niet meer zo ver uit de buurt van WIFI gaan. Donderdag na mijn oppasdag is het inmiddels vaste prik even ontspannen op de bank en dan heerlijk jullie reisverhaal lezen.
    Donderdagavond niks, wat jammer. Vrijdagochtend niks, jammer. Vrijdagmiddag nog niks, alla. Maar vrijdagavond nog niks en ging me toch een beetje ongerust maken er zal toch niets aan de hand zijn? Je gaat allerlei dingen in je hoofd halen. Gelukkig, ja hoor zaterdagochtend een verslag. Ik ben druk de babyshower aan het voorbereiden voor Brenda ( surprise)want s'middags komen er een aantal vriendinnen. Ik lees even snel het verslag door want wil niet wachten tot vanavond. Nu is het avond en lees nogmaals jullie verslag. Wat een avonturen weer en wat laten jullie mij weer meegenieten in de vorm van een verhaal maar ook de prachtige foto's die je normaal alleen in reisboeken ziet. Wat hebben jullie ook veel lef om al die dingen te ondernemen. Misschien als je een aantal ervaringen hebt opgedaan dat het dan makkelijker wordt. Ik doe jullie dit niet na. Hoeveel verslagen nog voordat jullie naar huis komen?? Nog heel veel plezier en blijf genieten en bewonderen van alles wat jullie zien en meemaken. Liefs uit Leiden xx

  • 02 November 2013 - 21:22

    Jan En Marijle:

    Te paard, te paard, we zijn verraden. Hoog hè, als je voor het eerst op zo'n knol zit. Kan et bij de volgende grensovergang een foto van de inhoud van Paula's koffer worden meegestuurd? Heel veel plezier verder!

  • 03 November 2013 - 12:15

    Ank:

    Wat een spannend verhaal weer.

    Jullie hebben wel lef hoor !!

    Geniet er nog van.

    Groeten en liefs Ank.

  • 03 November 2013 - 12:59

    Bert Yvonne.:

    Hehe eindelijk weer nieuws van jullie,we moesten zooooooo lang wachten.
    Het ziet er allemaal weer super uit en jullie zijn helden,pau jij steeds maar de hoogte in en wim te paard.
    Doe het jullie allemaal niet na, ik hou t bij pony rijden bij geertje.
    We hebben onze vrienden te logeren gehad en dat was weer heel gezellig,ga nu de spellen poppen en verfdozen opruimen en dan heerlijk voor de buis,daar komen mijn andere vrienden om 14.30.
    Schat zo zie je maar dat ik gelukkig nog wat vrienden hier heb,en daardoor overleef ik je lange afwezigheid wel hoor.
    Voor nu dikke knuffel en kus voor jullie en tot t volgende verslag.xxx

  • 04 November 2013 - 18:29

    Lowieke:

    Lieve Pau en Wim,

    Heb in een klap alle foto's MOOOOOOOOOOOI en verslagen gelezen,
    Wat een feest voor jullie moet het zijn, maar ook een beetje voor ons want wij genieten mee!
    En moet nu wel reageren.....leuk he Wim paardrijden....na 1 jaar met Pau mee naar ponykamp wist ik het in ieder geval;))

    En wat is Patagonia mooi!

    Dag liefjes,

    Geniet

    Lo&co


  • 05 November 2013 - 14:53

    Carla:

    Lieve Wim en Paultje

    Zoals steeds het geval is; weer een geweldig verslag! Volgens mij hebben jullie zo ongeveer alle mogelijke landschappen nu op de foto staan, echt prachtig!! Is het hoofd nog niet vol van alle opgedane indrukken? Je zou denken dat jullie langzaamaan gaan inkakken, maar zo te lezen gedragen jullie je nog steeds als een stel onuitputtelijke tieners!
    Nou, als het jullie zo goed afgaat, maak dan de tijd nog maar vol met nog meer moois, wij lezen wel, geen probleem!
    Dikke knuffels en op naar het volgende verslag!
    P.s. Ik ben begonnen met 2 uurtjes per dag te werken, hoop op volle kracht te zijn als jij ook weer aan de slag moet (nog even niet verder over denken hoor!) Resultaat van de operatie is geweldig! Ik ben een gelukkig mens!

    Groetjes Carla

  • 05 November 2013 - 14:53

    Carla:

    Lieve Wim en Paultje

    Zoals steeds het geval is; weer een geweldig verslag! Volgens mij hebben jullie zo ongeveer alle mogelijke landschappen nu op de foto staan, echt prachtig!! Is het hoofd nog niet vol van alle opgedane indrukken? Je zou denken dat jullie langzaamaan gaan inkakken, maar zo te lezen gedragen jullie je nog steeds als een stel onuitputtelijke tieners!
    Nou, als het jullie zo goed afgaat, maak dan de tijd nog maar vol met nog meer moois, wij lezen wel, geen probleem!
    Dikke knuffels en op naar het volgende verslag!
    P.s. Ik ben begonnen met 2 uurtjes per dag te werken, hoop op volle kracht te zijn als jij ook weer aan de slag moet (nog even niet verder over denken hoor!) Resultaat van de operatie is geweldig! Ik ben een gelukkig mens!

    Groetjes Carla

  • 05 November 2013 - 14:54

    Carla:

    Ben ik zo belangrijk, dat mijn reactie 2x vermeld wordt?? HAHAHA

  • 05 November 2013 - 16:29

    Moos:

    Ohhhhhhh, ik kom weer niet bij !!!
    Ik zie Wim al helemaal zitten op dat paard en jij dan met je gevoel van dat paard tussen je benen !!!

    Wat ben je toch ook een lekker ding !!!
    Fijn dat jullie nog steeds iets leuks mee maken en nog steeds genieten dus...!!

    Het zal wel tegen het einde aan gaan lopen toch ?? Of vergis ik me ??

    Nou lieverds, geniet maar lekker verder, wij werken wel hoor !!!

    Doei doei dikke zoen maar weer XXXX

  • 05 November 2013 - 17:43

    Gem En Jeroen:

    Ik moet ook zeggen dat ik al een paar dagen op jullie bericht zat te wachten. Heerlijk weer om te lezen en Wim op een paard!! Jullie beleven veel, geniet lekker door!!

    liefs Gem en Jeroen

  • 05 November 2013 - 19:13

    Sandra En Bart:

    Hoi lieverds wat gaaf wat jullie allemaal meemaken en wat n verschillende landschappen steeds! En wat zijn jullie ook sportief bezig!! Maar Pau je hebt wel n klein paardje hoor je kan zowat meelopen haha ik dacht jij pakt de grootste hengst die er is!! En die markten echt iets voor jou! Denk dat je kleurrijk terugkomt, nou hoop dat jullie nog hele gave laatste weken gaan beleven en wij blijven genieten van de verslagen en prachtige foto's xxx

  • 06 November 2013 - 16:11

    Marja:

    Lieve Paula en Wim, Met veel plezier lezen we hier in Katwijk allemaal jullie verslagen waar geen eind aan komt. Wat geweldig allemaal en ook van de foto's genieten we. Er zitten nog maar drie kado's in de mand en iedere keer is het weer een verrassing wat er in de pakjes zit. De foto's van jou Paula staan op de balie, kunnen de patiënten jou toch zien bij het geven van de griepspuiten. Hoop dat jullie uitgerust thuis komen!!!! Nog veel plezier en de groeten van ons allemaal op de Frisodreef. Marja.

  • 07 November 2013 - 10:12

    Hans En Ella:

    Het blijft elke keer weer leuk om de verslagen en foto's te bekijken.
    zijn jullie toch lekker dichtbij.
    geniet met en van elkaar.xxx

  • 07 November 2013 - 10:12

    Hans En Ella:

    Het blijft elke keer weer leuk om de verslagen en foto's te bekijken.
    zijn jullie toch lekker dichtbij.
    geniet met en van elkaar.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 27461

Voorgaande reizen:

04 September 2013 - 24 November 2013

chili-bolivia-argentinie-chili

Landen bezocht: