de laatste weekjes - Reisverslag uit Cerrillo Bobadilla, Chili van paulaenwiminzuidamerika - WaarBenJij.nu de laatste weekjes - Reisverslag uit Cerrillo Bobadilla, Chili van paulaenwiminzuidamerika - WaarBenJij.nu

de laatste weekjes

08 November 2013 | Chili, Cerrillo Bobadilla

Dag lieve allemaal,
Wat zijn we toch steeds weer blij met alle leuke en lieve reacties op ons verslag, dank hoor erg leuk
Zaterdag 2 november
In het prachtige hotel waar we zitten starten we met een heerlijk ontbijt en vervolgens gaan we eerst naar een souvenirsmarkt in het dorp, ze blijven toch, hoeveel we er ook zien, geweldig!
Daarna gaan we, ja ook ik! naar de vismarkt, dit is een serieuze heldendaad voor mij en dan te bedenken dat ik foto's en film MOET maken want er zitten dus achter de tafels ,waar de marktkooplui hun vis schoonmaken, zeeleeuwen te wachten op een lekker hapje, het is toch gaaf! Ik heb ze nog nooit van zo dichtbij gezien, wat een flinke jongens zijn dat, we kunnen er uren naar kijken, het is een waar spektakel
Ik heb dus weer wat overwonnen, die geur went nl nooit( voor mij)Achter op een vlonder liggen nog wat zeehonden in de zon uit te buiken denk ik
We gaan met de auto verder op zoek naar een leuke picknickplaats, we rijden naar een natuurpark hoog in de bergen, weer hobbel de bobbel, het jammere is als we daar gaan wandelen het tot niks lijdt, misschien als we meer doorzettingsvermogen hadden gehad waren we wellicht nog op mooie plekjes gekomen
We eten langs de kant van het park een broodje en gaan weer naar beneden, elke weg hoog de bergen in kost ons zeker 2 uur heen en 2 uur terug, maar je komt wel ( normaal gesproken) op de meest mooie plekjes
We rijden door naar een fort, we parkeren onze auto, heel fijn in een grasgreppel, je hebt het dus echt niet in de gaten, ik moest enerzijds zo lachen maar meer van de zenuwen want hoe krijgt Wim de auto er weer uit? Na heel wat gasgeven en bijsturen lukt het pfffft, wat een toestand
Het fort valt een beetje tegen, het is in renovatie, maar wel leuk om even overheen te lopen
Al met al een heerlijke dag, goed om op pad te zijn want het is bewolkt
Zondag 3 november
Het beloofd een zonnige dag te worden( het is in Chili heel erg wisselend nu met het weer) we gaan naar Lago Rango, uiteraard weer een stuk rijden, niet de bergen in, gewoon een hele mooie rit
Van 13.00-16.00u heerlijk luieren, er zijn weinig mensen, die komen rond 16.00u pas, ik moet af en toe even dompelen want anders is het te warm
Op de terugweg bij een uitkijkpunt wil er een oudere man wegrijden en rijdt zo tegen de achterkant van onze stilstaande auto aan, tja er lijkt wel wat schade te zijn, hoe lossen we dit op in het Spaans zonder schadeformulieren? Gelukkig is er een jonger vrouwtje ook in de auto en die geeft ons zijn naam, telnr, adres, en we noteren zijn kenteken, we weten even niet hoe we het anders moeten oplossen
Morgen gaan we maar het verhuurbedrijf en dan horen we het wel, ach als dit het is.....
We hebben het savonds met elkaar erover om de auto te houden tot dat we weer teruggaan naar Nederland
We zijn er zo mee verwend, en we komen echt op de meest gave plekjes waar we met de bus nooit zouden komen
Morgen gaan we naar Pucon waar we een soort reiki hostel hebben besloten, dat wilde Wim graag ( hihihihi)
Maandag 4 november
Na het ontbijt verlaten we dit prachtige engels uitstralende hotel, eerst maar Europcar, schade: geen probleem, het is te klein ze doen daar niks mee? We geloven dit maar, en zonder nieuw contract? mogen we de auto op 23 november op santiago vliegveld inleveren, heerlijk!!
Alle klussen zijn geregeld, op naar Pucon, we komen voor het plaatsje aan bij het Villaricameer, ook weer zo mooi( zo ie zo zijn de meren prachtig maar wel met mooi weer, anders zijn er veel dampen, laaghangende bewolking, dan krijgt het meer niet wat hij verdiend, en wij ook niet!
We hebben het nu weer heerlijk en ploffen een uurtje neer
Rond 17.00u zijn we in Pucon bij het reikihostel, er wordt niet open gedaan? Dan gaan we toch gewoon eerst een bakkie doen in het oergezellige dorp met uitzicht op de Villarica vulkaan, supermooi
Wederom terug naar het hotel, enig, knus, leuke eigenaresse, en een gezellige kamer,we blijven misschien wel een nachtje langer
Savonds eten we voor jet eerst deze reis buiten op het terras, qua temp kan het net, we smikkelen, er wordt gekookt met allemaal verse producten
Dinsdag 5 november
We hebben tijdens het ontbijt besloten om nacht 1 nachtje langer te blijven
We kletsen met leuke mensen aan de ontbijttafel, dat is toch ook steeds zo leuk van dit soort hostels dat je de meest leuke mensen van over de hele wereld ontmoet, en iedereen heeft zo zijn eigen verhaal
We gaan eerst naar de vulkaan, deze geeft noveen klein beetje rook af, laatste uitbarsting was in 1985, er staan dus van die gezellige borden langs de weg welke kant je op moet als de vulkaan kuren krijgt, het is maar dat we het even weten
De weg ernaar toe is op het eind weer een beetje spannend, we komen aan vlakbij de stoeltjeslift en parkeren daar de auto, de lift doet het niet, het is een half uur heen en half uur teruglopen naar de voet van de vulkaan
Dit gaan we doen, beetje aan de conditie denken,het is toch weer even een klim naar boven kan ik jullie verklappen, uiteraard niks vergeleken bij de klimmers die we boven bij de top van de vulkaan zien lopen, 5 uur heen en 4 uur terug door de sneeuw!!! Ik kan er bijna niet eens naar kijken, dit moet toch bijna dodelijk zijn?! Echt heel stoer
Het café boven is ook niet open, jammer, want toen we liepen dachten we alleen maar aan de koffie die klaar zou staan....
We zijn even naar de start van de vulkaan gelopen en ervaarde dit toch ook al als heel bijzonder
Het was zo mooi omdat het een compleet heldere dag was, in the pocket!
Naar beneden lopen is makkelijker, we vervolgen de route en komen een schattig koffietentje tegen met heerlijke koffie en een brownie! en vruchtentaart, hup we doen het gewoon
We kopen een broodje verder op de terugtocht en komen zo op een heel afgelegen strandje waar niemand is, tja dit blijven toch wel mooie uurtjes!
Na afloop bezoeken we wederom een markt en lopen wat door het dorpje Pucon, het is echt heel vriendelijk
Wat hebben we het toch goed!
Woensdag 6 november
Tijdens het ontbijt krijgen we nog leuke tips aan plaatsjes om te bezoeken
Van de eigenaresse krijgen we een idee voor ons volgende hotel, lijkt prima, het is op een wijnboerderij, klinkt natuurlijk helemaal niet verkeerd, nou heb ik persoonlijk niet zoveel met wijn maar om er even te slapen.....
We hebben een zware rit, temminste Wim, de voorspellende regen is uitgekomen, het heeft bij tijd en wijlen enorm gestort, we zijn er alleen voor paar korte stopjes uitgegaan
Het is 9 graden, dat bedoel ik met wisselend weer
Rond 17.30u zijn we zo 20 km voor het plaatsje Chillan, na wat zoekwerk( TomTom bij verhuur zou voor ons uitkomst bieden) wat een gave boerderij, een Zwitser heeft ooit dit stuk land gekocht, er was niks, nu verbouwd hij op zo'n 27 hectare grond druiven, de helft van de druiven verkoopt hij aan de fabriek en van de andere helft maakt hij zelf wijn en verkoopt dit aan Zwitserland, Chili en België
Prachtige tanken en alle benodigdheden in een grote schuur
Wij hebben een heel lief huisje met uitkijk op een zwembad en de wijngaarden
We eten savonds met de eigenaar die uitgebreid verteld, enig hoor
En bij het eten een superwijntje natuurlijk, jullie hoeven niet meer te vragen hoe we geslapen hebben, mijn beste nacht tot nu toe?!Hihihi
Donderdag 7 november
We rekenen af, kopen nog een lekker wijntje die we gaan bewaren voor de laatste avond, en rijden naar Chillan
Dit is een stadje wat in 1939 getroffen is door een aardbeving: 30.000 doden!
We bezoeken een moderne nieuwe Cathedral die bestand is tegen mogelijk( ik hoop het niet )nieuwe aardbeving
Wat een bijzonder gebouw, erg koud en kil, maar absoluut functioneel
Daarna naar de Mexicaanse school die van binnen prachtige muurschilderingen heeft, geschonken door mexico na de bevingen, we kunnen helaas niet alles zien ivm stakingen
Dan natuurlijk nog even een markt, wij doen dit even, maar heus dit is een dagactiviteit, wat een gangen! Wat er spullen dit is echt niet te geloven
We doen er heel lang over om de stad uit te komen, wat lastig is dit soms, wik is een held want die vraagt het gewoon 10 keer en dan komen we uiteindelijk uit het stadje
We hebben een hotel geboekt bij SanJavier, ook daar in de buurt kunnen we het hotel niet vinden pfffft
Uiteindelijk na 1 uur zoeken worden we enorm hartelijk ontvangen door de eigenaresse in behoorlijk goed Nederlands!
Oh zegt ze, jullie zijn mijn bijzondere gasten, ze hadden zichzelf pas gisteren aangesloten bij booking.com, en wij zijn de eerste gasten die boeken bij hun via booking.com
We krijgen een heerlijk welkomsdrankje en omdat ze herstellende is van een beenbreuk( ze moet op bed liggen) was op haar slaapkamer de receptie, dit zeiden wij, we zaten dus bij haar op bed te luisteren naar allemaal tips die ze voor ons heeft om te doen, ze bleef vertellen met een waanzinnig veel enthousiastme, wat hebben we gelachen, en wat is dit dan toch ook weer bijzonder
het hotel is prachtig, weer tussen wijnvelden, prachtig zwembad, we blijven hier dus gewoon 3 nachten hebben we even snel besloten
Vrijdag 8 november
Het is stralend weer, we gaan naar een meer ongeveer 150 km bij het hotel vandaan, we moeten heel hoog( 3000m) maar dan heb je ook wat
Wat een prachtige tocht, prima weg!!! Koud bovenin! We staan te kijken naar een prachtig meer, tussen de besneeuwde Andes op de achtergrond, wat een onwijs plaatje!!!!!
We kunnen niet lang buiten staan want het waait heel hard en is koud, we besluiten om weer rustig terug te rijden en bij een eerder meertje nog even te relaxen, daar zijn we rond 15.15u
Wat een prachtige tocht!

Jeetje toen ik begon aan mijn verhaaltje dacht ik: dit wordt een vluggertje
We zitten nu natuurlijk in een heel ander stukje van de reis, we kijken in boeken, horen van mensen, maar het zullen nu vooral de natuurplekken zijn die het voor ons mooi maken, zo kom ik toch weer aan een hele lap tekst

Iedereen veel leesplezier, zijn de winterkleren al tevoorschijn gehaald? Zijn er al lootjes getrokken?

Tot volgende week, nog maar 2 verhaaltjes te gaan dus geniet er nog maar even van!

Liefs van Wim en pau

• 09 November 2013 - 07:47

Liesbeth:

Ha zus en zwager, zo te lezen hebben jullie het nog steeds naar je zin. En wat een prachtige foto's weer van die besneeuwde vulkaan (ziet er zo onschuldig uit......) en van de wijnvaten. Ongetwijfeld komen jullie naast deze reisverslagen nog met minstens 3 koffers verhalen terug! En Paula, kun je je nog een beetje inhouden op al die leuke marktjes? Ik vermoed dat Wim je regelmatig fronsend aankijkt en denkt (of zegt): niet NOG een souvenir..... Of heb ik het mis? Geniet nog maar heel veel van de laatste etappe. Kusje

• 09 November 2013 - 08:22

Yvon:

Hallo hallo,

Wat komt een deel van de foto,s vertrouwd over heerlijk, schitterend om het weer even opnieuw te beleven en vooral de verhalen als we terug zijn.
    Maar dat is nog heel ver weg daar willen we niet aan denken toch!!!!
    Luitjes tuft nog even lekker door en zoek het zonnetje een beetje op.
    Heel veel liefs van ons Klaas en Yvon xxxxxxxxxxxxxx

• 09 November 2013 - 09:11

Margareth:

Het is elke keer weer heerlijk om n.a.v. jouw reisverhaal mee te mogen reizen!! En Wim wat moet jouw Spaans jullie al vaak gered hebben in al die onbekende stadjes. De chocoladeletters en kruidnoten liggen hier weer vol in de schappen. De zwarte pieten discussie is hier weeer hevig opgelaaid en de eerste kerstverluchting te koop bij digros. Verder is alles rustig hier. Geniet, geniet en dikke knuffelsxxx

• 09 November 2013 - 18:13

Conny Hans:

Wat een verhalen weer ,je kan wel schrijfster worden. En wat een verschil ook in temparatuur ook zal wel wennen zijn elke keer ? Dan is het hier anders hoor maar dat zien jullie wel weer als je terug bent niet aan denken maar. .geniet nog van alles wat jullie nog gaan ondernemen en neem maar een wijntje op onze kosten veel plezier en groetjes van ons .conny hans

• 10 November 2013 - 00:23

Marlot:

Even over die productie-foto? Was dat de productie van wijn? Lijkt mij prima om dat als souvenir mee te nemen. En dan in plaats van onze schuur? Hihihi!
    Wat word ik toch ontzettend jaloers op de mooie verhalen & prachtige foto's terwijl ik hier hard zit te leren voor m'n tentamens. Maar tegelijkertijd weet ik maar al te goed dat jullie dit hartstikke hard verdienen en ben zo blij dat het enorm gaaf is voor jullie en dat jullie nog steeds genieten. Bij het lezen van dat hotel met veel wijn kreeg ik de meeste jaloezie, maar hier heeft zich afgelopen weken ook een hele wijn-productie plaatsgevonden. Zo moeder, zo dochter. Ik ga nu lekker slapen om weer morgen een productief studeer-dagje ervan te maken. Ik kijk ontzettend uit naar de 24ste, en ik mis jullie heus. Gelukkig ligt er elke zaterdag zo'n lief kaartje op de mat hiihi. Dikke kussen en de grootste knuffel die jullie je maar kunnen bedenken XXXXXX

• 10 November 2013 - 12:01

Hans Ella:

He luitjes.
    Wat een prachtige verhalen en mooie foto's.
    Wim dapper hoor jij, die niet van auto rijden houdt toch nog zulke mooie ritten maken.Nou is auto rijden in Nederland nou niet echt spectaculair in vergelijking met waar jullie nu zitten.Het is toch gaaf om allemaal verschillende mensen te ontmoeten dingen te zien.
    jullie foto's wederom prachtig en geven ons het gevoel er ook bij te zijn. Nou Pau weer een ding over wonnen, kunnen we zaterdag een keer over de vismarkt,helaas zijn er geen zeeleeuwen hier. Wat een mooie beesten he. en

schatjes blijf lekker genieten met en van elkaar en van wat jullie dadelijk allemaal nog tegen komen.
    xxxx

• 10 November 2013 - 13:44

Ank:

Alweer zo"n spannend en lang verhaal. Geweldig.

Geniet er nog van de laatste 2 weken!!

OF willen jullie daar nog niet aan denken?

Lieve groeten van Ank.

• 10 November 2013 - 13:57

Lisette:

Hoi lieve Pau en Wim

De reisverslagen blijven geweldig . En Pau als ik het lees dan hoor ik je het zo zeggen.
    En wat jammer nou voor jou dat de stoeltjeslift buiten gebruik was? Het Reikihotel is dit echt waar Reiki toegepast wordt of dat je daar een cursus kunt volgen ,op zich heel interessant.
    Foto's zeggen meer dan duizend woorden, wat een mooie foto's maar jou verslag maakt het helemaal geweldig. Geniet nog want als je thuis bent zit je zo weer in het ritme, maar dan ben je wel een mens met ontzettende mooie ervaringen die je nooit meer zult vergeten.
    Liefs, Lisette

• 11 November 2013 - 23:21

Jan En Marijke:

Sinterklaas is bijna in het land, dus het wordt tijd om huiswaarts te gaan. Kun je het verlanglijstje in het Spaans maken. Wat is er beangstigend aan een vismarkt met een paar van die goedaardige beesten? Maar goed, iedere ..............etc. Geniet van de laatste dagen en keer dan terug in een landje met weer en temperatuur, die daarbij horen.

Weest gegroet,

Jan en Marijke

• 12 November 2013 - 07:54

Paul :

Leuk om je verhalen te volgen. Wij hebben de wintermutsen weer uitgepakt. Speciaal voor mij natuurlijk met mijn kale kop.
    Sinterklaas komt er natuurlijk weer aan maar of zwarte piet nog meekomt is maar de vraag.
    Opeens na 150 jaar hebben sommige problemen met deze zwarte mannen.

Maar goed.
    Veel plezier nog. XXXXX Paul en Dennis

• 12 November 2013 - 20:01

Jor En Row:

Zelfs als het einde al in zicht is blijven de verhalen zo geweldig!
    Maaaaaaarrr hoe gaat het met onze souvenirs? Moeten we met een grote of kleine auto naar Schiphol komen?
    Ik zat even te denken aan een ontvangst op Schiphol maar toen dachten we.... Na zoveel busreizen kunnen jullie toch ook wel met de bus terug?

Nou nu even klaar over dat het einde al in zicht is hoor want jullie hebben nog anderhalve week dus stop die iPad lekker weg en geniet van elk moment!

Dikke kus van ons! Xxxxxxxxxxx

• 21 November 2013 - 12:26

Sophie Anglionin:

Het blijft heerlijk om jullie verhalen te lezen. Wat bijzonder hoeveel jullie meemaken. Geen een dag lijkt normaal te verlopen! Geniet er nog even van en ik zie jullie snel weer!
    xxxxx